Ako sociálne siete ničia naše št’astie a duševnú pohodu

Ráno vstanete s relatívne dobrou náladou a zo zvedavosti, či už skôr zvyku, skontrolujete vaše sociálne siete. Skrolujete nižšie a nižšie. Z každej druhej fotky sa na vás usmievajú úspešní, bohatí a krásni ľudia, ktorí žijú svoj vysnívaný život. Pomaly zatvoríte Instagram a idete sa pripraviť na ďalší nudný deň vo vašej práci, kde len zabíjate váš drahocenný čas. A deň je hneď pokazený. Spoznávate sa v tomto príbehu? 

Myslím si, že tak 90% ľudí čítajúcich tento článok má rovnaké pocity ako ja. Nejde o to, že by sme ľuďom zo sociálnych sietí nedopriali ich úspech a šťastie. Ide skôr o to, že ak je dosiahnuť tieto pocity „také jednoduché”, ako to prezentuje každý druhý motivačný kouč, prečo tak nedokážeme žiť aj my ostatní?

Možno je pes zakopaný práve v tom, že na sociálnych sieťach vidíme len 1% tých, ktorým sa to podarilo a ostatných 99% uniká nášmu pohľadu. A možno je to zámer. Zoznámte sa s pojmom survivorship bias, teda klam preživšieho a zistite, prečo nám sociálne siete ničia našu duševnú pohodu a šťastie

Čo je to klam preživšieho a skreslenie reality?

Klam preživšieho pochádza z anglického spojenia survivorship bias alebo survival bias. Ide o logický klam, ktorý nás núti vidieť veci optimistickejšie ako sú. Je založený na väčšej viditeľnosti tých, ktorí „prežili” určitý proces.

Ak sa na veci a sociálne siete pozeráme cez klam preživšieho, často vynecháme stred a obsah vnímame buď čierno alebo bielo. Vidíme teda tých, ktorí 100% uspeli a tých, ktorí neuspeli vôbec nevnímame

A možno aj preto zvykneme slepo veriť autoritám a nasledovať príbehy úspešných s vierou, že sa to podarí aj nám. Veď predsa zaručených „receptov” ako byť bohatý je na internete mnoho a niekedy naozaj aj za veľké peniaze. 

História klamu preživšieho a kde to celé vzniklo

Klam preživšieho spoznali už počas druhej svetovej vojny. A to vďaka štatistikovi Abrahamovi Waldovi, ktorý si všimol chybu v zmýšľaní amerického letectva. 

V tejto situácii išlo o zníženie strát amerických letiek počas vojny. Američania sa pri vyhodnocovaní situácie pozerali na časti lietadiel, kde boli stroje najviac zasiahnuté. Preto sa rozhodli, že tieto ich miesta posilnia zbrojou. Dáta, z ktorých vychádzali však čerpali iba od ľudí, ktorí útoky nepriateľa prežili. 

Wald si v tejto súvislosti všimol, že samotné zásahy ukazovali niečo iné. Ak nepriateľ zasiahne trup, krídla či chvost lietadla nábojmi a to sa dokáže vrátiť na základňu, pravdepodobne teda nejde o najkritickejšie časti lietadla

Letectvo urobilo informovaný odhad na základe toho, čo videlo, no neuvedomilo si, že nevidelo všetko. Lietadlá, ktoré boli kriticky zasiahnuté neboli na základni, ale ležali na zemi. Preto sa letectvo rozhodlo obrniť tie časti lietadiel, ktoré nemali miesta po guľkách. Práve tie miesta totiž boli tie, ktoré v útokoch nepriateľa neobstáli a kvôli ktorým americkí letci tieto útoky neprežili. 

Ako proti tomuto trendu bojovat'?

Prvým krokom je pozerať sa na veci realisticky. To znamená, že ak skrolujete sociálnymi sieťami, musíte si uvedomiť, že tých 99% neúspešných príbehov sa na ne nedostalo. Pekným príkladom je v tomto smere budovanie vlastného podnikania či vedenie úspešného Instagramového účtu alebo YouTube kanálu.

Štatisticky totiž 50 – 80% firiem zanikne do 3 rokov od ich založenia. Avšak celkový úspech je možné do istej miery ovplyvniť. Ako začínajúci podnikateľ by ste mali byť optimista a kúsok riskovať, nie sa však bezhlavo vrhať hlavou proti múru. 

Dôležitým krokom je neignorovať reálne prekážky a nemať nerealistické očakávania. Vy síce na sociálnych sieťach vidíte práve to pozlátko, no dlhoročnú drinu a minulé neúspechy už nevidíte

Ak nebudete ignorovať reálne prekážky a prestanete mať nerealistické očakávania, zlepšite si takisto schopnosť lepšie sa rozhodovať. Vaše šance na úspech a priblíženie sa tomuto 1% vyvolených sa zvyšujú aj tým, že robíte naozaj to, čomu sa rozumiete a k čomu máte vzťah, bez vysloveného cieľa zarobiť peniaze. Možno práve preto je aj to 1% úspešných ľudí na Instagrame naozaj úspešných. 

Ďalším krokom je uvedomenie si ľudských potrieb a rozanalyzovanie toho, prečo niektoré veci vlastne robíme

Maslowova pyramída potrieb

Aby sme sa dokázali povzniesť nad klam preživšieho, musíme si v prvom rade ujasniť svoje potreby a následne pochopiť ich vzájomné prepojenie a fungovanie

Abraham Harold Maslow opisuje 5 úrovní ľudských potrieb:

  • úroveň 1: Fyziologické potreby: Ide o základ pyramídy. Zahŕňa veci ako vzduch, voda, jedlo a spánok
  • úroveň 2: Potreba bezpečnosti: Táto úroveň zahŕňa osobnú bezpečnosť, zamestnanie, zdravie a majetok
  • úroveň 3: Láska a spolupatričnost‘: Táto úroveň zahŕňa priateľstvo, intimitu, rodinu a zmysel pre spojenie
  • úroveň 4: Úcta: Ide o úroveň, v ktorej vstupuje do života človeka rešpekt, sebaúcta, postavenie, uznanie a sloboda
  • úroveň 5: Sebaaktualizácia: Toto je úroveň, na ktorej prichádza túžba dosiahnut‘ hlboké naplnenie prostredníctvom hlbokého zámeru

Ako súvisia sociálne siete s Maslowovou pyramídou potrieb?

Sociálne siete pre väčšinu ľudí znamenajú potrebu medzi 3 a 4 úrovňou pyramídy. Zvyčajne ich používame na to, aby sme zostali v kontakte s priateľmi a rodinou. 

Okrem potreby ostať v kontakte chceme naplniť aj 4 potrebu pyramídy, a to získať určité postavenie, rešpekt a uznanie od druhých ľudí. A čo je lepšie ako dokázať si to na príspevkoch, ktoré chceme mať ohodnotené čo najväčším počtom lajkov?

To nás ženie k tomu, aby sme na sociálne siete pridávali fotky a videá, ktoré pôsobia šťastne a úspešne. Nie fotografie, na ktorých sme smutní alebo neúspešní. 

Práve preto by sme si mali pri skrolovaní sociálnych sietí pamätať, že fotografie a videá, ktoré tam vidíme, sú iba odrazom 4 úrovne ľudskej potreby. Zvyšných 99% neúspešných príbehov neuvidíme, to však neznamená, že neexistujú.

Pár slov na záver...

Vedeli ste, že asi 97% YouTuberov nikdy neprekoná hranicu chudoby? Ak nie, teraz to už viete. Nemôžeme dovoliť, aby nás sociálne siete vtiahli do skreslenej reality. Predpojatosť týkajúca sa prežitia je skutočná vec, ktorá oklame náš mozog, aby sa pokúsil dohnať s imaginárnymi vecami úroveň 3 a 4 Maslowovej pyramídy. 

Musíme si uvedomiť, že večná naháňačka za týmito falošne pozitívnymi hodnotami nám len uberá energiu, ktorú nikdy nemôžeme naplniť. Tým pádom odkladáme skutočnú prácu na svojej sebarealizácii a na budovaní svojho lepšieho ja. 

Preto odložme telefón a pokúsme sa obmedziť čas strávený na sociálnych sieťach. Tie sú totiž vytvorené tak, aby zahnali naše vnímanie klamu preživšieho a nás priviedli do nikdy neutíchajúceho boja o dosiahnutie falošného pocitu šťastia.

Držím palce!

Newsletter

Chceš vedieť o našich novinkách? Prihlás sa na odber a my ti ich všetky pošleme priamo do mailu

Podpor nás zdieľaním

Páči sa ti článok? Zdieľaj ho s kamošmi na sociálnych sieťach

Páčil sa ti článok? Aj tieto by ťa mohli zaujať.

Fóbia z krásnych žien

Čo cíti muž, keď zazrie krásnu ženu? Zvýši sa mu tlak? Začne sa potiť? A čo takto malý panický záchvat k tomu? Áno, naozaj sa

Zobraziť viac

Prečo spíme?

Spánok je jednou zo základných životných potrieb každého človeka. V dnešnej dobe je však časté, že je táto potreba utláčaná do úzadia bez uvedomia si

Zobraziť viac