Sila ikonického trička

Tričko, ako ho dnes poznáme, nebolo vždy bežnou súčasťou šatníka. Tento kus oblečenia sa vyvinul v 19. storočí z jednodielnej spodnej bielizne. Najskôr bola spodná bielizeň narezaná na dva samostatné kusy - vrchný a spodný, pričom vrchná časť zostala dostatočne dlhá na to, aby sa mohla zastrčiť pod pás pánskych spodkov. Tričká v tejto podobe, s gombíkmi aj bez gombíkov, začali koncom 19. storočia nosiť najmä baníci či námorníci.

Jednalo sa o biele bavlnené tričko s krátkym rukávom a výstrihom, ktoré sa nosilo pod uniformou. Baníkom, námorníkom a iným príslušníkom námorníctva prišlo v horúcom prostredí bežné, že si uniformu alebo vrchnú časť odevu dali dole a na sebe si nechali a teda špinili len biele tričko. Čoskoro sa tričká stali populárnymi ako bežná časť oblečenia pre pracovníkov rôznych priemyselných odvetviach, vrátane poľnohospodárstva. Tričko sa ľahko obliekalo, bolo ľahko vyčistiteľné a lacné. Z toho dôvodu bolo obľúbenou voľbou mladých chlapcov.

Počas veľkej hospodárskej krízy bolo tričko často odevom, ktorý sa nosil pri farmárskych prácach, ako aj v iných prípadoch, keď skromnosť vyžadovala zakrytie trupu, ale podmienky vyžadovali ľahké tkaniny. Po druhej svetovej vojne sa stalo bežným javom, že veteráni nosili nohavice z uniformy s tričkom ako neformálne oblečenie.

Nárast popularity tričiek sa pripisuje roku 1951, kedy sa konečne začali nosiť aj ako vrchný odev. Veľkú zásluhu na tom mal herec Marlon Brando, ktorý v oscarovom filme Električka do stanice túžba zvádza herečku Vivien Leigh práve v tričku.

S uvoľnenosťou 60. rokov sa objavili tričká s potlačou. Tie si získali obľubu najmä kvôli možnosti sebavyjadrenia, ako aj reklamám či protestom. Najčastejšie sa na nich nosili názvy slávnych kapiel či politické slogany. Zásadným výjavom bol v roku 1969 vyplazený jazyk, ktorý pre turné Roling Stones namaľoval grafik John Pash.

V súčasnosti sú tričká dostupné v rôznych verziách a dizajnoch. Tričká patria medzi najviac nosené odevy, ktoré sa dnes používajú.   Či už sa dnes tričkom rozhodnete vyjadriť svoj postoj, alebo zvolíte jednoduchú variantu, je len na vás. Tričko ako symbol slobody totiž prináša množstvo možností.

Trendy

            Tričká bez rukávov sa pôvodne nosili ako tielka pod iným kusom vrchného odevu. V súčasnosti sa však často nosia ako jediný kus odevu, prípadne pod dámske tričko je zvykom nosiť podprsenku. Tričká sa tiež stali prostriedkom sebavyjadrenia a reklamy a to tým, že na nich bola vystavená akákoľvek predstaviteľná kombinácia slov, umenia či fotografie.

Tričko siaha zvyčajne po pás. Časom sa však vyvinuli rôzne varianty trička, napríklad s tričko výstrihom do V. Podobnou položkou sú aj tričkové šaty, ktoré sa dajú nosiť aj bez nohavíc. Trend v dámskom oblečení z 90. rokov zahŕňal priliehavé tričká alebo krátke topy (crop topy), ktoré boli dostatočne krátke na to, aby odhaľovali dámske brucho.

Popularita online nakupovania na začiatku 2000-tych rokov spôsobil nárast nových nápadov a trendov pri výrobe tričiek. Medzi inovácie patrilo napríklad tričko s potlačou po celej ploche. S rozmachom sociálnych sietí prišli aj početné DIY videá o výrobe dizajnov na tričká v pohodlí domova. Tieto videá zvyčajne poskytovali návody ako upraviť staré tričko do novšej, modernejšej podoby. Moderné je tiež dať si vyrobiť tričko s vlastnou potlačou. Túto službu v dnešnej dobe už ponúka mnoho firiem aj u nás na Slovensku.

Tričko ako forma vyjadrenia

            Od 60. rokov 20. storočia slúžia tričká aj ako forma osobného prejavu. Obrázky a nápisy na tričkách tlačené sieťotlačou sú od 70. rokov štandardnou formou marketingu. Populárne boli pôvodne v Amerike a využívali ich spoločnosti ako Coca-Cola alebo Disney. Tričko s nápisom sa bežne používa na pamiatku udalosti alebo na politické či osobné vyhlásenie. Od 90. rokov sa stalo bežnou praxou spoločností vyrábať tričká so svojimi firemnými logami alebo sloganmi ako súčasť svojich reklamných kampaní. Od konca 80. a najmä 90. rokov 20. storočia sú tričká s logami dizajnérov populárne najmä u mladých ľudí a tínedžerov. Tieto kusy odevu umožňujú mladým ľuďom pochváliť sa dizajnérskou značkou alebo kúskom od obľúbenej spoločnosti bez toho, aby za ne míňali veľké peniaze. Medzi obľúbené značky dizajnových tričiek patria Levis, Calvin Klein, Tommy Hilfiger, Champion, Supreme, Thrasher, Vans alebo The Gap. Mimoriadne populárne sú aj filmové či seriálové tričká. Tie môžu obsahovať obrázky hercov, logá a vtipné citáty z filmu alebo seriálu. Dlhodobo populárnymi sú tričká s nápisom F.R.I.E.N.D.S,  Stranger Things, Harry Potter, Marvel či Star Wars.

Na začiatku prvého desaťročia 21. storočia sa obnovila popularita tričiek so sloganmi a vzormi, ktoré silno inklinovali k vtipnej alebo ironickej podobe. Tento trend neskôr prijali aj známe osobnosti ako Britney Spears či Paris Hilton. Politické a spoločenské vyhlásenia, ktoré tričká často zobrazujú, sa od prvého desaťročia 21. storočia stali jedným z dôvodov, že tak hlboko prenikli na rôzne úrovne kultúry a spoločnosti. Môže sa tiež zdať, že tieto vyhlásenia sú pre niektorých urážlivé, šokujúce alebo pornografické. Populárnou frázou, ktorá demonštruje obľúbenosť vtipných tričiek u turistov, je vtipná fráza: „Išiel som do _____ a jediné, čo som dostal, bolo toto mizerné tričko.“