Komunikácia je základom všetkého

Komunikácia predstavuje základ všetkého. Nekomunikovať vlastne nie je možné, pretože aj mlčanie je istou formou komunikácie. Komunikácia je každodennou neodmysliteľnou súčasťou fungovania každého z nás. 

Komunikácia predstavuje sociálny jav, ktorý tvorí základ medziľudských prejavov, pri ktorých ide o odovzdávanie a prijímanie informácií v konkrétnom prostredí. Pri tomto procese sa využíva vhodný komunikačný kanál a dohodnutý kód s verbálnou a/alebo neverbálnou podstatou. Pri komunikácii medzi ľuďmi ide o tzv. sociálnu komunikáciu, kedy medzi nimi neprebieha len proces výmeny informácií, ale aj emócií a pocitov. Zúčastniť sa komunikácie znamená prežívať tento proces a uvedomovať si, aký emocionálny stav v nás výmena informácií vyvoláva. 

Potrebujeme dva roky, kým sa naučíme hovoriť. A päťdesiat, kým sa naučíme mlčať.“ – Ernest Hemingway –

Druhy komunikácie

V medziľudských vzťahoch existuje niekoľko druhov komunikácie, ktoré používame deň čo deň v práci, vo vzťahoch, s kamarátmi, ale aj s domácimi zvieratami.

Komunikáciu možno deliť na:

  • verbálnu
  • neverbálnu
  • priamu
  • nepriamu
  • bežnú
  • oficiálnu
  • monologickú
  • a dialogickú

Najzákladnejšími typmi komunikácie, s ktorými sa stretávame, sú verbálna a neverbálna komunikácia.

Verbálna komunikácia

Verbálnu komunikáciu používame takmer každý deň. Ide o hovorenú komunikáciu, pri ktorej druhej osobe informácie odovzdávame slovom. Pri verbálnej komunikácii je dôležité, aby bola zrozumiteľná, aby nás druhá osoba chápala a aby v nej nedochádzalo k zmiešaným signálom. Rovnako dôležitý je aj obsah reči, ktorý chceme druhému človeku verbálnym prejavom oznámiť

Neverbálna komunikácia

Všímate si aj rôzne gestá a pohyby, čo pre vás možno nič neznamenajú, no druhá osoba sa vám nimi niečo snaží povedať? V neverbálnej komunikácii totiž ide o mimojazykové prostriedky, a teda gestá, mimiku a reč tela. Pri neverbálnej komunikácii je potrebné odhadnúť mieru použitia vybraného prostriedku, aby pôsobila prirodzene

Chyby v komunikácii

V rôznych zdrojoch sa uvádza, že práve komunikácia je základným stavebným prvkom každého vzťahu. A je jedno, či ide o vzťah partnerský, kamarátsky alebo pracovný. Ak totiž s človekom prestanete komunikovať, väčšinou to vedie ku krachu vášho vzťahu

Aké sú teda najčastejšie chyby v komunikácii?

  1. Vo vyjadreniach nepoužívate my“
V nejednom partnerskom vzťahu potrebuje občas druhá osoba počuť slovo my“. My sa chystáme na dovolenku“, My si kúpime…“ Ide o vyjadrenie postoja, že s druhým človekom naozaj rátate. Vzťah je o tímovosti, nie o súťažení. Aj preto je používanie slova my na mieste
  1. Vyhýbate sa očnému kontaktu
Vezmite si situáciu, keď niekomu niečo s nadšením hovoríte, a on radšej svoj pohľad venuje mobilnému telefónu. Ako sa cítite? Vyhýbanie sa očnému kontaktu a venovanie svojej pozornosti niečomu inému vzbudzuje v partnerovi pocit nerešpektovania a neúcty. Ak aj vy vyžadujete od druhých ľudí úctu a rešpekt, je vhodné ísť dobrým príkladom a v komunikácii udržiavať očný kontakt
  1. Skáčete ľuďom do reči
Skákanie do reči je typické pre obe pohlavia. U žien je skákanie do reči znakom vzrušenia a obavy, že zabudnú to, čo chceli povedať. U mužov je skákanie do reči prejavom sily. V oboch prípadoch však tento zlozvyk vzbudzuje dojem, že sa snažíte byť lepší, ako ten druhý
  1. Máte apatickú a negatívnu reč tela
90% významu správy je obsiahnutej v reči tela. Už len z tohto dôvodu by ste si mali dávať pozor na to, ako vaša reč tela pri komunikácii pôsobí. Či už ide o negatívny postoj, zlé držanie tela alebo prekrížené ruky a nohy. Všetky tieto prejavy vysielajú silné správy vášmu partnerovi v prebiehajúcej komunikácii
  1. Neperafrázujete
Parafrázovanie a opakovanie toho, čo druhá osoba hovorí, je znakom vašej pozornosti a toho, že danú osobu naozaj počúvate a zaujímate sa o ňu. Parafrázovaním dávate druhej osobe najavo, že vás zaujíma a že sa zaujímate o to, čo vám chce povedať
  1. Robíte predčasné závery
Mávate často pocit, že určite viete, čo chce druhá strana povedať a tak prestanete počúvať? Chyba. Nikdy nepoužívajte vety typu: Určite. To je jasné…“, Myslím, že je to samozrejmé…“, pretože tento typ viet nedáva ostatným ľuďom možnosť mať nejaké pochybnosti. Z tohto dôvodu sa im horšie kladú otázky, čo vedie k celkovému nedorozumeniu v komunikácii
  1. Nechávate sa ovládnuť emóciami
V návale emócií povie človek aj to, čo by za iných okolností nepovedal. Ak sa počas rozhovoru dozviete niečo, čo sa vám nepáči, nepodliehajte hneď panike. Radšej sa zhlboka nadýchnite a vydýchnite, počítajte do päť, alebo odíďte z miestnosti. Dôležité je robiť v tejto chvíli čokoľvek, čo vám nedovolí podľahnúť náhlemu návalu emócií

Genialita v komunikácii je schopnosť byť úprimný a zároveň ohľaduplný.“ – John Powell – 

5 tipov ako zlepšiť svoju komunikáciu

V komunikácii dosť často dochádza ku chybám, ktoré môžu pokaziť celkový prejav a význam informácií, ktoré chceme druhému človeku povedať. Ale tam kde sú chyby, existujú aj rady a tipy, ako sa týmto chybám úspešne vyvarovať

Tipy ako zlepšiť svoju komunikáciu v medziľudských vzťahoch:

  • Vymažte z vášho slovníka všetky nezmyselné slová
Tieto nezmyselné slová v komunikácii len umelo predlžujú vety a pre samotnú komunikáciu nemajú žiaden prínos. Medzi tieto slová patrí napríklad hmm, ááá, vieš a podobné pauzy. Dôležité je povedať všetko čo najkratšie a najefektívnejšie. Nebojte sa ticha a prestávok v reči. Naopak, využite pauzu na zvýraznenie výrazu
  • Nepoužívajte príliš veľa otázok
Nesmierne veľa otázok pri komunikácii vzbudzuje pocit výsluchu. Tým, že sa neustále niečo pýtate, sa konverzácia stáva jednosmernou a o druhej osobe sa nič nové nedozviete. Týmto prístupom sa nevytvára medzi komunikujúcimi žiaden vzťah či spojenie. Kľúčom je teda pýtanie sa čo najmenšieho množstva otázok a používanie prevažne oznamovacích viet
  • Naučte sa rozširovať témy v rozhovore
Komunikácia je ako oheň, ktorý horí. Keď doň prestanete prikladať drevo, vyhasne. Každú vetu je teda potrebné postaviť tak, aby sa z nej dalo plynule prejsť k inej téme
  • Používajte náhodné oznámenia a prehlásenia
V tomto bode ide o vety ako: Dnes je vonku pekné počasie“, ktoré druhej osobe oznamujú niečo očividné. V tomto prípade ide o vytvorenie úplne nového rozhovoru
  • Používajte humor
Humor je základnou zložkou komunikácie a vytvárania vzťahov. Humor láme zábrany, udržuje ľudí v komunikácii, pomáha im byť prirodzenejšími a samými sebou. Z týchto dôvodov je používanie humoru v komunikácii veľmi dôležité

Newsletter

Chceš vedieť o našich novinkách? Prihlás sa na odber a my ti ich všetky pošleme priamo do mailu

Podpor nás zdieľaním

Páči sa ti článok? Zdieľaj ho s kamošmi na sociálnych sieťach

Páčil sa ti článok? Aj tieto by ťa mohli zaujať.

Fóbia z krásnych žien

Čo cíti muž, keď zazrie krásnu ženu? Zvýši sa mu tlak? Začne sa potiť? A čo takto malý panický záchvat k tomu? Áno, naozaj sa

Zobraziť viac

Prečo spíme?

Spánok je jednou zo základných životných potrieb každého človeka. V dnešnej dobe je však časté, že je táto potreba utláčaná do úzadia bez uvedomia si

Zobraziť viac