Komunikácia predstavuje základ všetkého. Nekomunikovať vlastne nie je možné, pretože aj mlčanie je istou formou komunikácie. Komunikácia je každodennou neodmysliteľnou súčasťou fungovania každého z nás.
Komunikácia predstavuje sociálny jav, ktorý tvorí základ medziľudských prejavov, pri ktorých ide o odovzdávanie a prijímanie informácií v konkrétnom prostredí. Pri tomto procese sa využíva vhodný komunikačný kanál a dohodnutý kód s verbálnou a/alebo neverbálnou podstatou. Pri komunikácii medzi ľuďmi ide o tzv. sociálnu komunikáciu, kedy medzi nimi neprebieha len proces výmeny informácií, ale aj emócií a pocitov. Zúčastniť sa komunikácie znamená prežívať tento proces a uvedomovať si, aký emocionálny stav v nás výmena informácií vyvoláva.
„Potrebujeme dva roky, kým sa naučíme hovoriť. A päťdesiat, kým sa naučíme mlčať.“ – Ernest Hemingway –
Druhy komunikácie
V medziľudských vzťahoch existuje niekoľko druhov komunikácie, ktoré používame deň čo deň v práci, vo vzťahoch, s kamarátmi, ale aj s domácimi zvieratami.
Komunikáciu možno deliť na:
- verbálnu
- neverbálnu
- priamu
- nepriamu
- bežnú
- oficiálnu
- monologickú
- a dialogickú
Najzákladnejšími typmi komunikácie, s ktorými sa stretávame, sú verbálna a neverbálna komunikácia.
Verbálna komunikácia
Verbálnu komunikáciu používame takmer každý deň. Ide o hovorenú komunikáciu, pri ktorej druhej osobe informácie odovzdávame slovom. Pri verbálnej komunikácii je dôležité, aby bola zrozumiteľná, aby nás druhá osoba chápala a aby v nej nedochádzalo k zmiešaným signálom. Rovnako dôležitý je aj obsah reči, ktorý chceme druhému človeku verbálnym prejavom oznámiť
Neverbálna komunikácia
Všímate si aj rôzne gestá a pohyby, čo pre vás možno nič neznamenajú, no druhá osoba sa vám nimi niečo snaží povedať? V neverbálnej komunikácii totiž ide o mimojazykové prostriedky, a teda gestá, mimiku a reč tela. Pri neverbálnej komunikácii je potrebné odhadnúť mieru použitia vybraného prostriedku, aby pôsobila prirodzene
Chyby v komunikácii
V rôznych zdrojoch sa uvádza, že práve komunikácia je základným stavebným prvkom každého vzťahu. A je jedno, či ide o vzťah partnerský, kamarátsky alebo pracovný. Ak totiž s človekom prestanete komunikovať, väčšinou to vedie ku krachu vášho vzťahu
Aké sú teda najčastejšie chyby v komunikácii?
- Vo vyjadreniach nepoužívate „my“
- Vyhýbate sa očnému kontaktu
- Skáčete ľuďom do reči
- Máte apatickú a negatívnu reč tela
- Neperafrázujete
- Robíte predčasné závery
- Nechávate sa ovládnuť emóciami
„Genialita v komunikácii je schopnosť byť úprimný a zároveň ohľaduplný.“ – John Powell –
5 tipov ako zlepšiť svoju komunikáciu
V komunikácii dosť často dochádza ku chybám, ktoré môžu pokaziť celkový prejav a význam informácií, ktoré chceme druhému človeku povedať. Ale tam kde sú chyby, existujú aj rady a tipy, ako sa týmto chybám úspešne vyvarovať
Tipy ako zlepšiť svoju komunikáciu v medziľudských vzťahoch:
- Vymažte z vášho slovníka všetky nezmyselné slová
- Nepoužívajte príliš veľa otázok
- Naučte sa rozširovať témy v rozhovore
- Používajte náhodné oznámenia a prehlásenia
- Používajte humor